مجله تخصصی تهویه مطبوع هیواصنعت

آخرین مطالب مجله تخصصی تهویه مطبوع شرکت هیواصنعت را از اینجا می‌توانید دنبال کنید.

مجله تخصصی تهویه مطبوع هیواصنعت

آخرین مطالب مجله تخصصی تهویه مطبوع شرکت هیواصنعت را از اینجا می‌توانید دنبال کنید.

مجله تخصصی تهویه مطبوع هیواصنعت

شرکت هیواصنعت با تکیه بر دانش و تخصص پرسنل داخلی در انجام کلیه امور طراحی و مهندسی ، ساخت و برنامه نویسی سیستم های کنترل HVAC و با استقرار نظام مدیریت پروژه و خدمات طلایی پس از فروش دارای حضور گسترده و موثر در پروژه های بزرگ کشور اعم از نفت و گاز و پتروشیمی، تجاری، عمرانی و صنعتی با طیف وسیع خدمات قابل ارائه میباشد.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

تهویه مطبوع

برای پاسخ به سوال تهویه مطبوع چیست باید گفت تهویه مطبوع در واقع منظور انجام عملیاتی است بر روی هوا که بتواند شرایط هوای محیط را برای زیستن، کار کردن و یا عملیات صنعتی معینی، راحت تر کرده و همینطور فضای بهداشتی تری ایجاد کند و این کار باعث می‌شود شرایط هوا طبق شیوه خاصی به شکل اتوماتیک ثابت باشد و یا تغییر کند . به عبارتی دیگر انجام عملیاتی روی هوا تا بتوان شرایط هوای محل مورد نظر را برای زیستن، کار کردن یا عملیات صنعتی معین، راحت و بهداشتی کرد و به حد مطلوب برسانیم. تهویه مطبوع شاخه ای از تاسیسات در مهندسی مکانیک است که با توجه به عملکرد و کاربری سیستم های مختلف در این زمینه، دارای تنوع بالایی است. و یا به تعریفی دیگر تهویه مطبوع یا هوا رسانی دلپذیر یا هوایش دلپذیر شاخه‌ای از مهندسی مکانیک است که وظیفه آن تأمین شرایطی است که موجب رفاه انسان شود و برای نگهداری محصول یا فرایند خاصی مورد نیاز باشد. برای انجام چنین عملی دستگاهی با ظرفیت مناسب بایستی نصب و در طی سال کنترل گردد. ظرفیت دستگاه با حداکثر بار لحظه‌ای واقعی تعیین می‌گردد و نوع کنترل نیز با توجه به شرایطی که باید در طی مدت اعمال پیک بار و بار جزئی تأمین شود، مشخص می‌شود.

هدف از تهویه مطبوع چیست

همانطور که می‌دانید بدن انسان در اثر انرژی که با خوردن مواد غذایی و با صرف اکسیژنی که از هوا تنفس می‌کنیم، بدست می آورد، قادر به ادامه حیات است. شناخت این مثال ما را برای پیدا کردن پاسخ سوال تهویه مطبوع چیست بسیار یاری خواهد کرد. این صرف انرژی باعث تولید حرارت در بدن می‌شود که این حرارت حدود 37 درجه سانتیگراد در حالت کار عادی بدن است. به منظور ثابت نگهداشتن این درجه حرارت باید مقداری از انرژی که در اثر اصطکاک در بدن بوجود می آید دفع شود وبراساس تجربه ثابت شده که وقتی فعالیت انسان بطور عادی است، درجه حرارت محیط باید کمتر از 18 درجه سانتیگراد و با رطوبت نسبی حدود ۴۰٪ تا ۶۰٪ باشد تا یک محیط ایده آل برای او فراهم شود.

تهویه مطبوع از طرق مختلف این شرایط را در محیط‌های مسکونی، صنعتی، تجاری، پزشکی، اداری و بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی برای انسان فراهم می‌کند که عبارتند از:

  • کنترل دمای محیط بوسیله سرمایش و گرمایش دهی
  • کنترل رطوبت بوسیله خشک کردن ورطوبت دهی
  • کنترل سرعت وزش هوا و تصفیه هوا
  • بوجود آوردن هوای پاک و سالم
  • ضد عفونی و ایزوله کردن هوا در محیط‌های پزشکی و بیمارستان‌ها.

همچنین تهویه مطبوع نقش مهمی در آسمان خراش‌های بزرگ و محیط‌های دریایی مانند اکواریوم‌ها که ایمنی و سلامت محیطیشان وابسته به تغییرات دما و رطوبت است ایفا می‌کند.

در اصل طراحی سیستم‌های HVAC از یکی از زیر گروهای اصلی مهندسی مکانیک و بر اساس اصول ترمودینامیک، مکانیک شاره‌ها و انتقال گرما بوجود آمده‌ است.

عوامل هوا در تهویه مطبوع

قبل از آنکه پاسخ خود به این سوال تهویه مطبوع چیست را کامل کنیم باید بگوییم تهویه مطبوع باید بتواند عوامل مختلف هوا را تنظیم و تثبیت نماید. برخی از این عوامل درجه حرارت، رطوبت هوا، سرعت وزش هوا، صاف کردن و پالایش هوا از گرد و خاک، پاکی هوا با از بین بردن باکتریها  و همچنین از بین بردن بو و گازهای سمی هستند.

به عبارتی دیگر در تهویه مطبوع باید عوامل مختلف هوا را تنظیم و ثابت کرد که اهم آنها عبارتند ازدرجه حرارت، رطوبت هوا، سرعت وزش هوا، صاف کردن هوا از گرد وغبار و از بین بردن باکتریها و ویروسهای موجود در آن می‌باشد .در این مورد درجه حرارت موثر عامل اصلی و بقیه جز شرایط فرعی محسوب می‌شوند. لذا جهت انتخاب مناسب سیستم تهویه مطبوع نیاز به تخمین بار بوده که تخمین بار ممکن است گاهی به روش دقیق و گاهی نیز با روش‌های سرانگشتی انجام گیرد. دقت در تخمین بار یکی از عوامل بهینه‌سازی مصرف انرژی است. تهویه مطبوع معمولاً شامل:سرمایش، گرمایش، رطوبت زنی، رطوبت زدائی وتصفیه هوا است.

علت استفاده از تهویه مطبوع

شرایط محیط زیست انسان، تاثیر مستقیمی بر چگونگی حالات روانی، فیزیکی، نحوه انجام کار و بطور کلی تمام رفتارهای زندگی او دارد. از آنجائیکه بخش عمده ی زندگی بشر امروزی در داخل ساختمان می گذرد . به همین دلیل است که ما در این مقاله سعی کردیم به این سوال که تهویه مطبوع چیست پاسخ دهیم، ایجاد شرایط مطلوب زیست محیطی در ساختمان، خواه محل کار باشد، یا منزل و غیره، دارای اهمیت بسیاری است که مهمترین بخش آن تهویه مطبوع برای ساکنین ساختمان، با توجه به نوع فعالیت آنهاست.

 

در ادامه مجموعه مقالات از وبلاگ هیوا صنعت سعی می‌کنیم مطالبی پیرامون انواع سیستم‌های برودتی در ساختمان تهیه کنیم. در صورت نیاز به مشاوره و خرید انواع تجهیزات تهویه مطبوع، چیلر هواخنک، مینی چیلر، داکت اسپلیت و پکیج پشت بامی با شماوران ما در هیوا صنعت تماس بگیرید.

 منبع: مجله تخصصی صنعت تهویه مطبوع هیوا صنعت

 

  • ۹۸/۰۴/۱۰
  • مجله تخصصی صنعت تهویه مطبوع هیوا صنعت

تهویه مطبوع

داکت اسپلیت

مینی چیلر

پکیج مخابراتی

پکیج پشت بامی

چیلر هوا خنک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی