مجله تخصصی تهویه مطبوع هیواصنعت

آخرین مطالب مجله تخصصی تهویه مطبوع شرکت هیواصنعت را از اینجا می‌توانید دنبال کنید.

مجله تخصصی تهویه مطبوع هیواصنعت

آخرین مطالب مجله تخصصی تهویه مطبوع شرکت هیواصنعت را از اینجا می‌توانید دنبال کنید.

مجله تخصصی تهویه مطبوع هیواصنعت

شرکت هیواصنعت با تکیه بر دانش و تخصص پرسنل داخلی در انجام کلیه امور طراحی و مهندسی ، ساخت و برنامه نویسی سیستم های کنترل HVAC و با استقرار نظام مدیریت پروژه و خدمات طلایی پس از فروش دارای حضور گسترده و موثر در پروژه های بزرگ کشور اعم از نفت و گاز و پتروشیمی، تجاری، عمرانی و صنعتی با طیف وسیع خدمات قابل ارائه میباشد.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰


داکت اسپلیت چیست؟
تعاریف بسیاری از داکت اسپلیت توسط کارشناسان و تولیدکنندگان برای معرفی این مدل از دستگاهها ارائه شده  است، اما اگر بخواهیم به زبانی ساده تر و عمومی تر این دستگاه را توصیف کنیم بهتر است از کاربری و نوع استفاده آن کمک بگیریم تا مخاطبین به راحتی با این مدل دستگاه ها آشنا شوند.

در بعضی از ساختمان ها به علت نوع معماری و حجم فضا امکان استفاده از مدل های متداول اسپلیت وجود ندارد و یا در صورت استفاده باید از تعداد زیادی اسپلیت کمک گرفت و همچنین در سیستم اسپلیت باید از تعداد زیادی پنل دیواری کمک گرفت و همچنین برای گرمایش باید از تعداد زیادی رادیاتور نیز استفاده کرد که به جهت زیبایی و معماری داخلی مشکل ساز می شود. در چنین شرایطی و در صورت داشتن سقف کاذب  مناسب بهترین راه حل استفاده از دستگاه داکت اسپلیت است که علاوه بر سرمایش و گرمایش محیط از طریق کویل DX  امکان تامین هوای تازه را نیز خواهد داشت و نیز برای کاهش هزینه انرژی در زمستان (با توجه به کمتر بودن هزینه گاز نسبت به برق در ایران) می توان از کویل آب گرم استفاده نمود.
همانطور که از اسم دستگاه مشخص است، داکت به معنی کانال بوده و در اجرای این دستگاه ها از کانال استفاده می شود و یا به توصیفی دیگر این مدل دستگاه ها در داخل سقف کاذب طبق استاندارد، نصب شده و با متصل شدن به کانال های از پیش طراحی و اجرا شده امکان توزیع مناسب هوای تهویه شده را در محل های مورد نظر و به مقدار مورد نیاز فراهم می سازد.
مزایای داکت اسپلیت:
  • استفاده از یک دستگاه برای یک فضای بزرگ به جای چندین دستگاه
  • امکان استفاده از کویل آب گرم برای گرمایش محیط و کاهش حداکثری مصرف برق در زمستان
  • توضیع هوا به مقدار مورد نیاز در هر فضا و جلوگیری از تحمیل بار اضافی و مصرف انرژی زیاد
  • امکان پرتاب باد با دریچه های دیواری و سقفی منوط به طراحی کانال
  • مخفی بودن پنل داخلی به علت قرار گرفتن در داخل سقف کاذب
معایب داکت اسپلیت:
  • اجرای کانال و دریچه بازدید دستگاه با توجه به محدودیت های فضا
  • مخلوط شدن هوای کلیه فضاهایی که با یک دستگاه تهویه می شوند
  • امکان تنظیم و کنترل جداگانه دما برای همه واحدهایی که با یک دستگاه تهویه می شوند مقدور نیست.
  • افت فشار استاتیکی در صورت بستن کویل آبگرم و بالا رفتن مصرف انرژی
  • صدای زیاد در صورت طراحی و اجرای اشتباه کانال
کانال کشی:
کانال کشی داکت اسپلیت یا در واقع کانال داکت اسپلیت ضروری ترین و مهمترین عنصر در اجرای سیستم تهویه مطبوع می باشد. و لازم به ذکر است رعایت نکات اجرایی و فنی در طراحی و انجام محاسبات ابعاد کانال ها و مسیرهای انتقال رفت و برگشت در کانال کشی داکت اسپلیت در انواع سیستم های تهویه ساختمانی و به کارگیری کانال عایق دار فاکتور بسیار مهم وموثری می باشد که سبب تغییر در سطح کارایی یا راندمان کاری دستگاه می باشد.
ابعاد کانال داکت اسپلیت نقش بسیار مهمی در رضایت کاربر داکت اسپلیت دارد.
برای این موضوع باید به نکات زیادی توجه نمود ، برخی از این نکات عبارتند از :
  • ضخامت مناسب کانال
  • عایق کانال
  • تقسیم باد صحیح به وسیله ی تیک آف ها
  • ساپورت دقیق جهت جلوگیری از شکم آوردن کانال
  • انتخاب دقیق مسیر کانال کشی به صورت حداقلی جهت افزایش راندمان در عین حال همکاری منطقی با مهندس معمار
  • همچنین در صورت انتخاب کانال فلکسی جهت انتقال هوا حتما با یک تیم متخصص این این نوع کانال کشی همکاری کنید.
برای به دست آوردن ابعاد کانال باید از طریق نرم افزارهای مربوطه و وارد کردن پارامترهای افت فشار، ظرفیت هوادهی و سرعت هوا در کانال میزان سایز کانال را مشخص نمایید.
همان طور که در نمودار زیر مشاهده می کنید قسمت عمودی نمودار نشانگر ظرفیت هوادهی و در قسمت افقی میزان افت فشار نشان داده شده است، با توجه به اینکه در همه مدل ها و برندهای داکت اسپلیت در قسمت اطلاعات فنی دستگاه میزان هوادهی ذکر گردیده است، می توان افت فشار را از روی نمودار پیدا کرد. همچنین خط های مایل بر روی نمودار، نشانگر قطر کانال و سرعت هوا در کانال می باشند که می توان از این طریق به صورت تقریبی سایز کانال را نیز محاسبه نمود.
کانال کشی
در پایان باید به این موضوع اشاره نمود که سیستم های داکت اسپلیت چنانچه کانال ها توسط طراح محاسبه گردد و بدون نقص اجرا گردد سیستم های بسیار مناسبی برای کاربری های مسکونی و اداری می باشند که به دلیل مجزا بودن برای هر واحد بسیار کاربردی می باشند.
در مقالات بعدی از مجموعه مقالات هیوا صنعت سعی می‌کنیم تا اطلاعات بیشتری پیرامون سیستم‌های تهویه مطبوع و اجزای تشکیل دهنده آنها اعم از چیلر هوا خنک، مینی چیلر، داکت اسپلیت و پکیج پشت بامی در اختیار شما قرار بدهیم.
  • ۹۸/۰۴/۱۰
  • مجله تخصصی صنعت تهویه مطبوع هیوا صنعت

تهویه مطبوع

داکت اسپلیت

مینی چیلر

پکیج مخابراتی

پکیج پشت بامی

چیلر هوا خنک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی